Annonser som ger pengar till Laxfond Vänern Postgiro 12562-5

tisdag 13 januari 2009

Kom just hem ifrån en liten kvällstur ute på Barken.
Första gången jag provar att fiska Lake var det också, jag var med Jukka ut på en känd Lake fiskeplats
vi fiskade i närheten av lite gamla hål och jag fick kontakt med en fisk ganska snabbt, men den tog bara mörtbiten, vi petade runt i ganska många hål men lyckades inte få upp någon Lake ikväll.
Jag hade hugg i ytterligare ett hål och blev "bara" av med mörbiten igen fastän jag bytt jiggskalle!!??
Laken var inte riktigt på hugget i kväll, kan vara lite för tidigt på säsongen också... måste skylla på något iaf.
kul att prova på nytt fiske var det så man får väl springa ned här på älven och göra ett försök till helgen kanske.

2 kommentarer:

Johnny Storfan sa...

Tips från Norr ;)

Testa att agna med en bit abborre istället. Skär abborren så det blir typ remsor (fileer typ) med skinnet kvar. Då kan du trä kroken flera ggr genom fiskremsan så den sitter utav helvette. Segare skinn på abborren än mörten så laken kan få "tugga" lite mer på den innan mothugg. Då sitter dom!

Jag is-fiskade mycke lake förr och mitt "super-de luxe special tackel" såg ut så här
Med början längst ner:

* Stor tre-krok agnad med abborreremsa som dras kors å tvärs så den sitter utav helvette.

sen en tafs på ca 30 cm och där är det 3 st blänken, stora, som sitter ihop längst upp med ring, så att dom skrammlar mot varandra alltså. Dessa blänken är preppade med lyspulver. (man lyser med en ficklampa på dom å sen håller dom sig självlysande)

* sen ca 20 cm ovanför detta knöt jag en vit plastpåse(!) "på tvären" så det ser ut som en rosett alltså, på stammlinan. "Rosettpåsen" klipps till ca 20-25 cm bredd.

Nu till fisket:
Detta mega-ekipage dunkas ner i botten utav helvette så det skrammlar och låter som fan med jämna mellanrum. Håll därefter still ett tag så fiskbiten är en typ halvmeter ovan botten... händer inget- Dunka på i botten igen...håll still nån minut...fortsätt...
Laken "hör" ljuden och kommer....ser den vita plastpåsen och de självlysande blänkena...kommer närmare och får lukt på fiskbiten..voila! krokad! ;D

Funkar finfint häruppe! Dock har jag slutat fiska lake sen flera år pga ointresse för den fula fisken :)

Ja det var mitt tips det ;)

skitfiske!
/ Johnny

Ps: jag länkar din blogg om det är ok?!

Andreas sa...

Hejsan Johnny
tack för alla tips, ja man har en del att lära om lakefiske... jag fiskade med en ren jiggskalle och en lysstav 15cm ovanför sen "dunkade" jag jiggen i botten lite och metade sen precis ovanför.
jag ska införskaffa lyspulver och testa ditt specialtackel i vinter, lägger upp ett inlägg när jag provat.....
kul att du ville länka, gör det samma med din blogg ;)

/Andreas